Salade met Ganda Ham en Meloensalsa

Salade met Ganda Ham en Meloensalsa

salade met ganda ham en meloensalsa

Salades zijn des zomers een hoofdbestanddeel van onze weekmenu’s. Ze komen minstens 2 keer per week op tafel als hoofdgerecht en vaak ook nog als bijgerecht. En da’s lekker en gezond, want we eten in het Westen sowieso te weinig rauwkost.

Bij het koken van groenten gaat maar liefst 20 tot 50 procent van de vitaminen verloren. Het is dus ten zeerste aangeraden om voedingswaren niet langer dan nodig te verhitten. Ook al omdat alles wat na “beetgaar” komt meestal niet bepaald lekker meer is. Verlebberde boontjes en platte asperges zijn enkel goed voor ouden van dagen die al lang hun tanden kwijt zijn en dan nog. Waarschijnlijk heeft die bevolkingsgroep nog het meest baat bij een gezond dieet dat voldoende rauwe groenten (en fruit) bevat.

Deze salade is een onwaarschijnlijke topper die ik vond in Dagelijkse Kost 3. Ze is niet helemaal ‘Voedselzandloper’ approved omwille van de Ganda ham, maar ik kies hier bewust voor een hesp van topkwaliteit. We eten niet vaak rood vlees, dus doe je het beter goed en ik denk dat er in de sla misschien 50g in totaal zit. Jeroen spreekt van 8 plakken, maar ik deed het met een vijftal. Het is wel belangrijk dat die echt ‘filterdun’ gesneden zijn.

Ten andere is een beetje vlees niet uit den boze. We hebben immer nood aan zink, vitamine B12, carnitine, carnosine, ijzer etcetera. Vlees is nodig, maar niet in die mate zoals de meeste mensen het binnenspelen. Het beste is dan wel weer wit vlees zoals gevogelte, natuurlijk. Maar kijk, zo’n stukje ambachtelijk gedroogde, Belgische (!), ham is niet te versmaden. Ganda ham vind ik persoonlijk ook niet zo zout, dus dat is ook weer geen argument om hem te laten liggen.

Voor 2, klaar in 30 minuten :

Voor de salade :

  • 4 kropslaharten zoals Little Gems (ik vond die niet in de plaatselijke winkel en nam dan maar een gewoon kropsla en dat bleek achteraf toch net iets te veel sla)
  • 5-8 flinterdunne plakjes Ganda ham of een andere ham van topkwaliteit (genre San Daniele bvb.)
  • 20g walnoten
  • een kleine bussel radijsjes
  • een zakje waterkers
  • balsamico
  • walnotenolie
Voor de meloensalsa :
  • 1 goed rijpe meloen (Cavaillon, Charentais…)
  • 1 rode peper
  • een handvol basilicumblaadjes
  • een halve limoen
  • een rode ui
  • olijfolie van topkwaliteit
Voor de krokante kaas :
  • 50g Parmezaanse kaas van het blok (ik gebruikte Pecorino, want ik kook lactosevrij tegenwoordig)
Verwarm de oven voor op 180°C.
Was en droog om te beginnen alle bladgroenten en kruiden : sla, basilicum en waterkers.
Was de radijsjes en maak ze proper door het loof en de puntjes te verwijderen. Snij ze vervolgens in dunne schijfjes.
Schil de rode ui, halveer hem en snij in zo dun mogelijke ringetjes. Als je te dik snijdt zal je de smaak van de ui te fel proeven.
Snij het pepertje door in de lengte en verwijder de zaadjes en de zaadlijsten. Hak het daarna in zo klein mogelijke stukjes.
Schil de meloen en snij in blokjes van ongeveer een dikke centimeter dik.
Snij de blaadjes basilicum in dunne reepjes en let erop dat je effectief snijdt en niet hakt. Zachte kruiden als basilicum verdragen immers niet dat je ze hakt.
Doe alles in een kom en meng goed door elkaar met een scheutje olijfolie en het het sap van de limoen.
Leg een vel bakpapier of een siliconenpadje op een bakplaat en rasp hierop de kaas. Verdeel hem zo dat je een dunne laag krijgt. Zet in 8 à 10 minuten in de oven of tot het een soort goudbruine chips geworden is. Let erop dat het niet aanbrandt.
Doe de slablaadjes, radijs en waterkers in een grote slakom, samen met een scheutje walnotenolie en een eetlepel balsamico (of meer naar eigen smaak). Kruid met peper en zout.
Schep vervolgens de meloensalsa over dit slamengsel.
Hak de walnoten grof en voeg ze toe aan de sla. Meng alles nog eens luchtig door elkaar.
Snij de sneetjes Ganda in twee en dresseer ze casual over de salade.
Breek de kaaskoekjes en verdeel ook deze nonchalant over de groentjes. Indien je er teveel hebt, zoals ik, serveer je de rest gewoon in een kommetje apart.

Gerelateerde Artikels

About 

Voor meer info over mezelf en mijn sites, bezoek Kristof Verheyden op Google+