[Veggie] Quorn met Gember, Spaanse Peper en Prei

[Veggie] Quorn met Gember, Spaanse Peper en Prei

quorn met gember, peper en prei

Voor het eerst sinds lang heb ik me nog eens gewaagd aan een gerecht met vegetarische blokjes, beter bekend onder de merknaam Quorn.

Quorn is in essentie een product met Mycoproteïne als basis. Dit proteïne wordt uit een fungus gehaald die speciaal voor dit doeleinde gekweekt wordt. Het procédé werd voor het eerst toegepast in 1985.

Deze vleesvervanger is een rijke bron van eiwitten, terwijl het weinig vetten en onverzadigde vetzuren bevat. Het  heeft wel bijzonder weinig smaak, daarom worden de blokjes best even gemarineerd.

Bon Appétit!

Quorn met Gember, Spaanse Peper en Prei
 
Auteur: 
Soort Recept: Vegetarisch
Cuisine: Gezond
Voorbereidingstijd: 
Kooktijd: 
Totale Tijd: 
Boodschappenlijstje
  • 175g vegetarische wokreepjes, al dan niet van het merk Quorn
  • sojasaus
  • agavesiroop
  • arachideolie of een andere olie om in te wokken
  • 2 preien
  • ½ rode Spaanse peper
  • een stukje gember van ongeveer 2,5 cm
  • zoetzure chilisaus
  • 200g boekweit noedels
Zo maak je het
  1. We gaan eerst de blokjes marineren door ze te mengen met 3 eetlepels sojasaus en een flinke draai van de pepermolen. We zetten ze 30 minuten in de ijskast.
  2. Kook de boekweitnoedels gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  3. Ondertussen maken we de prei grondig schoon en snijden we hem in dunne ringetjes.
  4. De Spaanse peper gaan we ontdoen van zaadlijsten en zaadjes. Hij mag eveneens in dunne ringetjes gesneden worden.
  5. De gember gaan we schillen en in dunne plakjes snijden.
  6. Als de blokjes 30 minuten gemarineerd hebben, gaan we ze aanbakken in een hete wok met een lepeltje arachideolie.
  7. We houden de marinade apart, want die gaan we achteraf aan het gerecht toevoegen.
  8. Als de buitenkant krokant is, mogen ze eruit. We zetten ze even aan de kant.
  9. We doen opnieuw wat olie in de wok en daar gaan we dan de prei, peper en gember in roerbakken tot die beetgaar zijn. Dit neemt slechts enkele minuten in beslag.
  10. Als de groenten gaar zijn, mogen de blokjes er opnieuw bij, samen met de marinade en de noedels.
  11. We kruiden af met een weinig zout en peper. Hier gaan we dan naar smaak nog wat chilisaus en eventueel nog wat sojasaus aan toevoegen.

 

Gerelateerde Artikels

About 

Voor meer info over mezelf en mijn sites, bezoek Kristof Verheyden op Google+