Glutenvrij Eten en Koken

Ik ga mezelf op een volledig glutenvrij dieet zetten omdat ik vermoed dat ik er niet zo goed tegen kan. Het is nog wat te vroeg om nu meteen te zeggen dat ik intolerant zou zijn en coeliakie is al helemaal niet aan de orde. We houden het op een vermoeden van overgevoeligheid.

De website van  de Nederlandse stichting Voedselallergie zegt dat er schattingen zijn dat 1 op 300 mensen in de Westerse wereld last heeft van glutenintolerantie. Dat zijn serieuze cijfers. En wat vooral frappant is, is dat de meesten van hen dat niet beseffen.

Zelf heb ik al zo lang ik me kan herinneren “gevoelige darmen”. Mijn huisarts doet het af als Prikkelbare Darm Syndroom, maar ik weet wel zeker dat het dat niet is. Mettertijd raak je beter geïnformeerd en besef je dat ook je dokter van zo’n zaken niet altijd goed op de hoogte is.

Toen ik de Voedselzandloper van Kris Verburgh uit had ben ik overgestapt op een eetpatroon dat weinig granen bevat en dat merkte ik meteen aan mijn spijsvertering. De laatste weken at ik wel terug wat meer brood en al eens een keertje meer pasta. Zij het met spelt en volkoren meel, maar dat bevat evengoed gluten en die pasta’s hebben ook een hoge glycemische index. Ik kreeg ook terug meer last van een zwakkere spijsvertering.

Momenteel lees ik “Het Effect van Voeding op de Gezondheid van je Kind”, waarin dieper wordt ingegaan op zaken zoals reflux en glutenintolerantie. En plots ging er een licht branden: ik zou zelf wel eens overgevoelig kunnen zijn voor gluten.

Bummer. Want ik eet zeer graag pasta en brood. Ik dacht ook dat ik een goed compromis had gevonden door zelf brood te bakken en over te schakelen op pasta van spelt en noedels van boekweit. Dat is vooral een compromis op basis van de richtlijnen in De Voedselzandloper. Die zegt immers dat je best alle granen schrapt.

De broodmix en de speltpasta moeten er nu uit, de boekweit kan blijven. Het is nog maar een testfase, maar als ik niet grondig test kom ik het nooit te weten, natuurlijk.

Ik ging dus op zoek naar alternatieve melen want een mens wil toch graag eens een pistoleetje eten in het weekend. We kunnen aan de slag met het eerder vernoemde boekweit, maar ook met rijst, quinoa, gierst, amaranth, teff, tapioca, sorghum, maïs, soja, kastanjemeel en kikkererwtenmeel. Die klinken niet allemaal even lekker, maar ik ga het boek niet beoordelen aan de hand van de omslag.

Blijkt ook nog dat velen van die melen alsnog tarwemeel bevatten, dus moet je in de winkel goed nakijken of er “glutenvrij” opstaat. Zo bestaan er blijkbaar ook nog glutenvrij tarwe, triticale, rogge, gerst en haver. Blijf daar maar eens aanuit kunnen.

Ik eet ook elke dag havermout, wat eveneens gluten bevat. Mààr dat zouden dan weer goede gluten zijn. Daar zit ook nog eens een verschil.

U merkt het: ik ben even het Noorden kwijt. Maar dat zal wel weer in orde komen.

Meer, overigens uitstekende, info kan je vinden op GlutenVrij.nl, de site van de Nederlands Coeliakie Vereniging.

Gerelateerde Artikels

About 

Voor meer info over mezelf en mijn sites, bezoek Kristof Verheyden op Google+