Ovenschotel met Aubergine en Feta

Ovenschotel met Aubergine en Feta

ovenschotel met aubergine en feta

Vandaag eens een lekker vegetarisch Grieks receptje waar weinig werk aan is. Laat je niet misleiden door de bereidingstijd van een uur en drie kwartier, want hierin zit een half uur zouten van de aubergine en een uurtje oven.

Je kan dit ook gerust op voorhand klaarmaken en in de ijskast bewaren. Het is een ideaal bijgerecht voor als er gasten komen en ik stel me er een geweldige lamskebab op de barbecue bij voor. Met een frisse komkommerdip ofzo. Heerlijk.

Het zouten van een aubergine drijft het vocht af. In het Engels verwijst men daarnaar als “degorging”. Oudere en grotere aubergines hebben veel bruine zaden en die bevatten een bitter vocht. Het zouten zorgt ervoor dat een gedeelte van dit vocht wordt afgedreven en draagt zo dus bij tot een verbetering van de smaak. Over het algemeen is het dus niet nodig om kleine aubergines te zouten, vermits die nog niet zoveel zaadjes hebben als hun grotere broers en zussen.

Grote aubergines kunnen ook wel wat zacht en “mushy” worden als ze bereid worden en het zouten zorgt er tevens voor dat ze wat steviger blijven.

Een aubergine bewaar je trouwens beter niet in de ijskast. Deze vrucht, ook wel beter gekend als eierplant, is immers nogal gevoelig voor lage temperaturen. Dit is sowieso de regel bij alle tropische planten: niet lager dan 10°C. Je kan ze beter bewaren op een koele plaats zoals de berging of de kelder. Als ze goed rijp zijn kan je ze daar nog 3 dagen houden. Kopen en opeten is dus de boodschap.

Kijk bij het kopen ook naar de schil: de hoogglanzende exemplaren zijn nog niet rijp. Ga liever voor een wat matte schijn. Maar let op dat die dan weer niet afkomstig is van sproeimiddelen, zoals je dat ook wel eens ziet met de witte nevel op druiven. Beter voor bio gaan dus.

Eet een eierplant ook zeker nooit rauw. Ze bevat immers solanine en dat kan stevige maag- en darmklachten veroorzaken.

Aubergines bevatten veel gezonde vezels en zijn een belangrijke bron van foliumzuur (= Vitamine B11) , wat goed is voor een gezond zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Ook voor zwangere vrouwen en meerbepaald de ontwikkeling van hun ongeboren babies is foliumzuur heel belangrijk. Het beschermt tegen aangeboren afwijkingen aan de hersenen en het ruggemerg.

Voor 2, klaar in 1u 45min :

  • 1 middelgrote aubergine
  • 4 grote, rijpe tomaten
  • 2 tenen knoflook
  • 100g echte feta (van schapen dus en niet die namaak van koemelk)
  • een handje bladpeterselie (enkel de blaadjes)
  • olijfolie

Was de aubergine en de tomaten grondig en dep ze goed droog.

Snij de aubergine in plakjes van een halve à een centimeter dik. Bestrooi de plakjes met zout en laat een half uur lekken in een vergiet.

Snij ondertussen ook de tomaten in even dikke plakjes.

Verwarm de oven op 180°C.

Dep de schijfjes aubergine goed droog met een stukje keukenpapier. Zorg ervoor dat al het zout eraf is.

Pel de look en snij hem in dunne plakjes.

Vet een ovenschaal in met wat olijfolie en schik er afwisselend een laagje aubergine en een laagje tomaat in. Dit mag je goed afkruiden met peper en zeezout.

Verdeel de schijfjes look lukraak tussen de groenten.

Besprenkel de ovenschotel met olijfolie.

Verkruimel de feta over de groentenschotel en zet het gerecht een uur in de voorverwarmde oven. Als de kaas wat te bruin zou worden (zoals wel een beetje gebeurde in mijn geval) dan kan je er een velletje aluminiumpapier over leggen na een tijdje.

Was de peterselie en zwier of dep hem droog. Snij hem grof en strooi lustig over de schotel.

Gerelateerde Artikels

About 

Voor meer info over mezelf en mijn sites, bezoek Kristof Verheyden op Google+