Deze week viel het nieuwe Delhaize Magazine in de bus: een schitterend boekje vol nuttige info en recepten. Het verschijnt om de twee maanden en in december ligt de focus natuurlijk op de nakende feestdagen. Deze editie is wat specialer voor mezelf, want ik mocht een blik achter de schermen gaan werpen tijdens het maken van de fotoreportages voor de bijlage.
De bijlage in kwestie is er eentje met acht haalbare recepten door sterrenchefs. En die zijn niet van de minste: Sergio Herman, Gert De Mangeleer, Peter Goossens… om er maar een paar met drie sterren te noemen. Elk kozen ze een product en gingen ze ermee aan de slag om een perfect gerecht op de feesttafel te zetten. De recepten zijn mooi uitgelegd, met een booschappenlijstje en een prachtige foto. Ik was er getuige van hoe men de foto voor het recept van onze nieuwste tweesterrenchef Bart Desmidt tot stand bracht. Uiteraard koos de man van het Heistse Bartholomeus voor een stukje vis: kabeljauw.
Bij het binnenkomen van Studio Wauters, te Overijse, overviel me meteen de relatieve rust waarin er gewerkt werd. In de loods met loftallures was er heel wat volk aanwezig en werd er goed doorgewerkt, maar toch was er een zekere sereniteit waar te nemen.
In de centrale keuken was de chef van dienst aan een strak tempo de gerechten aan het prepareren. Wie dacht dat de sterrenchefs zelf hun potje kwamen koken voor de foto moet ik dus teleurstellen. Alles werd geprepareerd door de man in kwestie, die alleen stond in de keuken en de borden perfect afleverde voor de fotografen. Alle 8 recepten werden afgehandeld in een dag. Chapeau.
De rondleiding door de ruime studio leerde ons dat er verschillende mensen verschillende taken op hetzelfde moment uitvoeren. Men is er gespecialiseerd in food photography en men probeert er door continu te investeren ook wereldtop in te blijven, want dat zijn ze daar wel degelijk, bij Wauters. Camera’s, keukens, achtergronden en attributen, massa’s borden… Werkelijk alles was hier aanwezig om projecten zoals deze succesvol af te kunnen werken. Studio Wauters is bovendien een familiebedrijf dat een onbetaalbare jarenlange ervaring kan koppelen aan jeugdig enthousiasme.
We zagen de chef koken, een bord kiezen, een presentatie proberen, met zijn creatie naar de fotostudio om de hoek lopen om te kijken of het iets zou kunnen worden en weer terugkomen om verder te gaan op zijn elan of een andere richting in te slaan. Eenmaal een bord gekozen werd er gewerkt aan de dressage en konden er effectief foto’s genomen worden. Lichte achtergrond of donkere achtergrond, toefjes hier of daar, stukje vlees een centimetertje naar links of toch maar naar rechts… Alles werd bekeken en getest. De testfoto’s gingen meteen in de voorlopige lay-out van het magazine en daar werd nog eens een laatste keer naar de details gekeken. Alles goedgekeurd door de aanwezige partijen? Dan volgde het sausje en de definitieve foto’s. Na het sausje is er immers niet veel ruimte voor verandering meer. Better safe than sorry!
Waar er tegenwoordig een hele aanhang is om zoveel mogelijk te fotograferen bij natuurlijk licht is dat niet aan de orde bij Wauters. Hier gaat men voor de überprofessionele aanpak met gecontroleerde studiobelichting en top notch materiaal. Het resultaat zijn dan ook foto’s van hoogstaande kwaliteit die genomen werden met de bedoeling om gedrukt te worden op dit soort papier. Of je die mooier vindt dan natural light foto’s laat ik over aan jou.
Het Delhaize magazine kan je gratis meenemen in je lokale winkel, maar het is ook beschikbaar als app of digitale download. De moeite om in te grasduinen en veel meer dan enkel reclame.
Bij deze nogmaals een dikke merci voor Alison van Delhaize om ons de kans te geven dit eens mee te maken!